måndag 21 maj 2012

En skruv lös (stor läsartävling)

Ja, så är det ofrånkomligen och slutgiltigt bevisat. Jag har (minst) en skruv lös...

Långhelgens senare del ägnades åt båteriet. Fint väder. Ingenting att klaga på därvidlag. Båda båtarna bottenmålade och Fridas vattenlinje uppfräschad med ett lager vitfärg. Fint och bra så långt.

Men… Bland det sista jag skulle göra vara att se hur det stod till med inombordaren. Hade som vanligt fuskat i höstas och inte konserverat utan bara, som tidigare ägare visat skruvat ur tre dräneringspluggar ur kylsystemet samt sprutat in 556 i systemet. (Varför jag inte konserverat enligt konstens alla regler? Jo, helt enkelt därför att jag för utföra det konststycket måste köra motorn i några minuter sedan båten är upptagen, och så skakigt som den där dieseln stånkar, och så racklig som uppställningsvagnen är törs jag faktiskt inte köra igång motorn efter uppställning.)

Jag hade också - i förhoppning om att slippa fastkärvade kolvar - sprayat in 556 i luftintagen. Det verkade ha funkat helt enligt tanken. (556 tunnar förstås ut motoroljan, men den ska ju ändå bytas.)

Nåväl. Problemet uppstod när jag skulle sätta i dräneringspluggarna igen: De ser litet olika ut så jag hade märkt upp dem. Två ska sitta rätt in på sidan av motorblocket och litet avigt till riktad uppåt. De två i sidan var inga problem alls, men den tredje… Jag kunde inte hitta hålet! Däremot kunde jag mycket lätt hitta den dräneringsplugg som redan satt där jag trodde att jag hade skruvat ur den här. Så var farao kommer pluggen ifrån?

Den i min digra läsarskara som kan ge upplysningar som leder till att jag kan lösa detta mysterium kommer att rikligen belönas med min stora uppskattning och tacksamhet. Och så bjuder jag på en öl någon trevlig stans.

Inga kommentarer: