söndag 26 augusti 2012

Gamla vänner

En gammal vän, Hasse, kastade ut en fråga på facebook om någon av hans vänner hade en elgura att låna ut för en punkspelning. Jag tror min Washburn Hawk blir perfekt! Den har stått undanställd i över fyra år. Jag hittade ju en drömgitarr - en 30 år gammal Ibanez Artist 80 - för överkomliga pengar lagom till 50-årsdagen, och sedan dess har både min Washburn och min Stratta i stort sett fått vila.

Washburn Hawk c:a -80
Jag köpte den här för rätt länge sedan, nu, när jag behövde en humbuckergitarr för litet vräkigare rockljud än Strattan ger. Och Di Marzio-pickuperna ger verkligen vräk så det räcker och blir över. Daniel som ofta använder mina gitarrer när vi repar, har hållit sig borta från den här, med hänvisning till de glödheta mickarna.

Men som den är utrustad med coiltap är den här gitarren himla mångsidig. Så det går att få ur den en rätt sprillig single coil-ton, också. om än litet mastigare än Strattan. Jag gissar att det till viss del beror på kroppens massa.

När jag plockade fram den, stämde upp den och pluggade in (i basförstärkaren bara för att det var den som stod närmast till) fann jag mig dock plötsligt och oväntat, varken i strattasprill eller Gary Mooresk metal-bluesvräk, utan i ett härligt mullig jazzträsk!

Den lär nog spela punk med den äran, också. En riktig all round-gitarr, den här gamla vännen! Det måste jag komma ihåg när den gamla vännen återlämnar den. Jag får be honom vara litet rädd om den... Punk... Vara rädd om.... hmmm... kanske borde tänka om beträffande att låna ut den?

Inga kommentarer: