onsdag 24 oktober 2012

Svåra svenska språket

Vi väntar på att "de" ska komma och renovera vårt duschrum på bottenvåningen, och därefter, badrum på övervåningen. "De" skulle ha börjat i måndags, med duschrummet, som jag i söndags tömde på i stort sett allt, och staplade grejer i vardagsrummet tillsammans med ytterligare grejer ur förrådet under trappen där kranarna för att stänga av vattnet så praktiskt är placerade allra längst in. Idag fick vi ett papper i brevlådan. Är det någon som begriper någonting av vad som står där?

(Svårläst? Klicka på bilden för större storlek.)
Tilläggas kan att namnet på personen som undertecknat brevet inte tyder på
att något annat språk än svenska skulle vara modersmål.
Hade så varit skulle jag nog tänkt en gång till innan jag lade upp det här.
Det finns ett telefonnummer att ringa om man undrar någonting. Jag lär göra så i morgonbitti, men det är antagligen ingen idé. Linjen torde krascha det första den gör.

Om det inte var så komiskt skulle man bli arg. Eller också borde man bli det ändå... Bli arg just för att det är så komiskt.

Jag begär absolut inget skönlitterärt mästerverk. Jag begär inte korrekt grammatik och frånvaro av särskrivningar, men jag vill gärna och absolut begripa vad fan jag kan förvänta mig ska komma att utföras och göras och ungefär när. Ja, ja... vi får väl se vad det landar för parodi i postlådan i morgon...

Kommer osökt att tänka på en liten passage i Robert Pirsig: Zen and the art of mortorcycle maintenance, där författaren förklarar varför monteringsanvisningar är så obegripliga (och det här, förstår ni ungdomar under 40, var långt före google translates tid): Jo, därför att företaget sätter den kille/tjej de bäst kan undvara på att skriva anvisningen. Där gör han/hon minst skada... Pirsig (eller företagen i fråga) glömde visst det där med "public relations". I PEAB:s fall spelar det kanske ingen roll. Det  är ju inte så att jag som hyresgäst kan välja vilken entreprenör som ska utföra renoveringen av min lägenhet. Jag får nöja mig med den min hyresvärd valt.

Nej, någon måtta får det ju vara på valfriheten även i alliansens utsålda Sverige!

2 kommentarer:

Elizabeth sa...

Hej Martin!
Jobbandes på Peabs kommunikationsavdelning, förstår jag att du blir arg, och "arg för att det är så komiskt". Själv vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Kan bara konstatera att min avdelning behövs, och att man kanske borde ta hjälp av oss oftare. Jag ska se vad jag kan göra för att sådana här meddelanden blir tydligare i framtiden. Under tiden hoppas jag att du trots allt har lyckats komma fram på telefonnumret och fått en rimlig förklaring till vad du kan förvänta dig.

Bästa hälsningar
Elizabeth / Peab

Martin sa...

Tack för din kommentar, Elisabet. Själv har jag mest skrattat åt det hela. För min fru som är funktionshindrad förtidspensionär och hemma hela dagarna är det dock väldigt stressande att veta varken när hantverkarna verkligen kommer (de skulle ju, enligt tidigare utsänd tidsplan, ha startat i måndags) eller vad de egentligen ska göra. Vilket senare ju har betydelse för sådan frågor som var i lägenheten hon kan räkna med att befinna sig någorlunda ostörd, och var och när hon kan nyttja dusch o toa, i fall och om så när vatten kommer att vara helt avstängt etc...)

Jag har pratat med Uppsalahems mycket tillmötesgående projektledare, som inte kunde ge så mycket mer än rätt allmän information. Litet klarare över vilka jobb som ska göras har jag väl ändå blivit, så nu avvaktar jag nästa meddelande som jag hoppas ska vara mer begripligt än det hastigt hopkomna vi fick igår!