måndag 29 juli 2013

Beer can chicken à la chicken

Så här i semestertider är man ju rätt stressad och tiden rinner iväg fort som fan och båten är inte mastad och... men mat måste ätas. Och lagas. Planen för dagen var beer can chicken. Såg det först i Jonas Crambys Tex-Mex från grunden, men det tycks vara väldigt inne just nu...


Ett stycke ekologisk kyckling å närnare 2 kg inhandlades.


Rub enligt nedan
En rub bestående av cayennepeppar, chilli-chipotlepulver, paparikapulver, oregano, spiskummin, salt samt några pressade vitlöksklyftor. De proffskockar som inte tycker att man ska ha färska grejer i rubben, bara pulver... de har fel. Vitlöken fuktar bara till det en aning och smakar så himla mycket bättre än om man använder pulver.
Nu är det i full gång

Rub rubbades både inuti och utanpå kycklingen. Jag sparade litet av rubben att röra ut med honung till en glaze att pensla på mot slutet av tillagningen. Den öppnade ful-ölen trycktes upp i rumpan på kräket. En febertermometer in i tjockdelen av låret ställdes att oväsnas vid 75 grader celsius.


Det var här jag redan bestämt mig för att göra en chicken out. De tuffa killarna använder kolgrill, förstås. Men nu var det så att här förbereds seglingssemester, så jag hade liksom inte tid att passa en grill halva dagen. (Men sitta här och blogga, det går an? Ja, man gör ju sina prioriteringar.)

Det fick bli ugnen, som ställdes på mellan 150 och 175 grader. Fågelskrället på ett galler på nedersta falsen med långpanna under. Det tog ungefär två timmar det hela, och efter att bara ha smakat litet av renset sedan jag styckat härligheten, kan jag säga att det här kommer jag att göra igen! På kolgrillen.

Nästan färdig. Ska bara stryka på litet glaze och ge den tio minuter till.
Inte vet jag om det var ful-ölen i häcken, om det var att jag fick till en riktigt läcker rub eller den långsamma tillagningen i kombination med att jag höll koll på innertemperaturen. Antagligen någon sorts kombination. Absolut kul ska det bli att gör den här "på riktigt"!

Inga kommentarer: