Rattade ljud på
kulturnatten. Fast på dagen. Rattade ljud på manifestation för
gemensam välfärd påföljande lördag. Det var krävande åtaganden,
men jag tycker jag tog mig igenom dem med hedern i behåll.
Kulturnattsdagen omfattade ett antal talare bl.a. Lars Ohly, artister
(Daniel och jag, t ex som avslutade dagen med delar av vår
standardrepertoar), inspelad bakgrundsmusik, och musik till popquiz…
och allt skulle bli tvunget att skjuta från höften. Det jag bävade
mest för var Röda Lågan, Ung Vänsters sångkör: Åtta(8)
sångmickar samt bas och gitarr, och ingen egentlig tid för
soundcheck. (Och vad kunde jag förvänta mig av deras mikrofonvana och -teknik?)
Hur det nu vart: Det kändes fint – oerhört fint – när
en av Röda Lågans sångare (tillika en av två ordförande i
Vänsterpartiet Uppsala) efter deras framträdande entusiastiskt
utbrast:
”Vad kul det var
att sjunga med bra ljud! Kan inte du sköta ljudet på första maj
också?” (OK, hon sade ”kan inte ni…” för hon antog väl
att det var hela arrangörsgruppen som stod bakom det eminenta
ljudet, men yours truly vet ju hur det låg till.)
Det jag framför
allt lärde mig var att mina 2x1100W inte på minsta vis är någon
over kill utomhus. Och det var ju bra att jag lärde mig det och tog
med dem och inte de äldre 400 wattarna till manifestationen lördagen
därefter. De skulle absolut inte ha räckt till när vi samlade
bortåt tusen personer på Stora Torget!
Vid manifestationen
manifesterade sig två samverkande och helt oinbjudna ljudproblem.
1. Trots att
mickarna var placerade ordentligt bakom högtalarnas spridningsradie
hade jag väldiga rundgångsproblem. Men naturligtvis: Vi höll till
på Stora Torget, omgärdade av höga stenhus. Ljudet studsade mot de
hårda husväggarna, och vred jag upp ljudet tillräckligt för att
det skulle nå till de bakersta folklagren tog det sig den vägen
tillbaka runt hela torget för att helt slugt anfalla bakifrån!
2. Talare och artister förhöll sig tämligen olika till
mikrofonerna. Jag ville sjunga som Gunnar Wiklund:
Men så sammetslen kunde jag ju inte vara. Jag fick ställa mig framför dem, gestikulera och ropa, vilket togs olika
av olika. Märkligt att Behrang Miri som ändå bl a är någon sorts
artist ingenting begrep, utan började ”skoja” och fråga om jag
inte begrep hans skånska. Fick jag lust att säga något fult. Jag
försöker ursäkta honom med att han kanske inte uppfattat att det
var jag som ansvarade för ljudet. Tyvärr lyckas jag inte riktigt.
Men hela grejen var
ju att de som talade närmre och höll mikrofonen intill sin mun, de
skymde den också för ljudet som reflekterades bakifrån, medförande
– utöver att de gick ut bättre i micken – att jag kunde dra på
volymen utan att det började runda.
Löst Folk |
Litet ironiskt förstod
jag dagarna efter, via en ljudteknik-blogg
jag prenumererar på, att det är ett vanligt förekommande fenomen: Det tjatas på ljudteknikern om att det hörs för dåligt, men det är inte vid mixerbordet problemet befinner sig, utan bakom micken. Men jag ska avsluta nu och säga att jag fått oerhört mycket uppskattning och kredd för ljudet. Så jag är nöjd. Nöjd och inte så litet stolt. Ser fram mot mer ljudroddande!
3 kommentarer:
Bra! Du kommer bli en fena på att rodda ljud. Kul. Fint blogginlägg som vanligt.
Tack Perra!
Bra jobbat!
Lasse Ohly
Skicka en kommentar