söndag 4 september 2011

Dagens öl och goda gryta

Jag förstår att mina trogna läsare funnit det litet för tunnsått med mat- och dryckbloggande från min sida på sista tiden. Hoppas ni inte drabbats av sjösjuka under den 10 avsnitt långa sjörapporten, för nu kommer litet kompensation  för den försummelsen. (Sjörapporten är dock inte helt avslutad. Inte minst finns det en hoper mer eller mindre sorterade foton att publicera.)

Dagen matlagningsöl heter Brakspear Oxford Gold. En rätt så neutral ale och absolut inget spektakulärt alls. Det enda som sticker ut - och det gör det på ett högsta angenämt sätt - är en aning bränd ton.

En riktigt god törstsläckare det här! Att den är ekologisk blir det någon extra pluspoäng för!

Kort sagt: Brakspear Oxford Gold placerar sig på en skala, och kommer att inhandlas fler gånger. (Systemet här i Stenhagen har tyvärr klen ale-sortering, men den här har funnits i  hyllorna på senare tid.)

I morse plockade jag ut en påse kokta kikärtor ur frysen, och tänkte att jag skulle gör kikärtsbiffar, falaffel eller något åt det hållet, men när jag skred till verket bland pytsar och pannor dök helt andra idéer och föreställningar upp i huvudet, så kikärtsbiffarna fick anstå, här skulle slängas ihop en smakrik gryta... Chilli, vitlök, lök, morötter, några bedagade champinjoner fick åka med bara för att inte hamna i komposten i senare i veckan.

Finhackad chilli och vitlök fick fräsa i olja en liten stund. (Skulle förstås ha haft en bit ingefära att hacka ner också, men jag hade ju inte planerat för den här maten iförväg, så det fick klara sig utan-) Ner i grytan med rödlök och morotsslantar. Sist i med champinjonerna.

Godtyckliga mängder gurkmeja, koriander och spiskummin tillsattes, liksom en rejäl dos oystersauce. Slutligen i med bladspenat - som jag helt plötsligt kom på skulle passa bra i grytan - kikärtor och kokosmjölk.

Härliga dofter stiger ur min Le Creuset paradgryta
Innan jag satte igång med grytan hade jag satt på en kastrull råris att äta till, men jag kände mig inte helt tillfreds ännu, så jag sprättade upp ett paket tofu, skar i bitar och marinerade i black bean garlic sauce och litet matolja.

En trevlig burk ur COOP:s förnämliga sortiment av asiatiska nödvändigheter

 
Tofun får sig en omgång i stekpannan
 
Gott blev det, och en ordentlig skvätt Sriracha chilli och vitlökssås fullbordade härligheten
 Har min läsare litet förstånd i huvudet gör han/hon något liknande!

Inga kommentarer: