måndag 9 januari 2012

Teneriffa, december 2011. Under ytan #1

Förra gången på Teneriffa provade jag apparatdykning för första gången. Det var som en religiös upplevelse, så jag var självklart tvungen att åka till Easy Blue World i Abades den här gången också. (Det lär bli nästa år igen...) Nu hade jag med mig kamera som skulle klara ner till 10 m. Det visade sig inte vara så lätt att hantera kameran under dykningen. (Borde ha lärt mig kameran ordentligt på torra land först..). Dessutom hade det blåst och gick mer sjö än sist, så vattnet var grumligare och sikten sämre än  jag mindes det. Men några foton och någon nästan presentabel videosnutt blev det.

Vår guide dyker ner för att hämta någonting

Damsel fish

Undrar vad det är han pekar på...

Här har han plockat upp en Arrow Crab
Snorklingen var fin, och eftersom vattnet var rätt klart såg man en hel del, men fiskarna höll sig närmare botten, c:a 5 meter nedanför där vi befann oss, så jag såg fram mot apparatdykningen efter lunch.

Äntligen ordentligt under ytan

Suddigt, men man kan ana en bläckfiskarm med sugkoppar


Fiskarna är inte rädda, man kan nästan simma rätt in i stimmen.


Blue fin damsel fish
Coach's Bream, tror jag

Tyvärr helt misslyckad bild, men i hålan både en Arrow Crab och en Murena


Inga kommentarer: