tisdag 25 september 2012

15 sekunders uppskattat jobb (samt test av "hen")

Studentportalen är en fiffig grej där all möjlig information kan läggas upp för dem som går kurser vid Uppsala universitet. Men för att komma åt kursinformationen måste man vara registrerad på just den kursen. Och ibland händer det att en student är registrerad på en  kurs som samläser med en annan. Då blir det genast litet knepigt, för då kommer studenten inte åt den information hen behöver. Och när läraren skickar mejl till deltagarna får hen inte det mejlet. För hen är ju inte registrerad på just den kursen.

I sådana fall kan man - har jag nu lärt mig - skapa ett "samläsnings-tillfälle". (Ett fejkat kurstillfälle där man kopplar ihop de två kurserna.)

Tyvärr räcker det inte med det. Den stackars studenten som i själva verket läser en annan kurs kommer fortfarande inte åt informationen som finns på den första kursens sida.

Då säger man till läraren att hen måste kopiera från den första kursen och lägga i samläsningstillfället. Det har läraren naturligtvis inte tid att ägna sig åt - vilket rimligen tolkas som att hen inte vet hur man gör och inte heller tror sig om att kunna ta reda på det heller.

Då kan man erbjuda sig att göra det åt hen. Det är gjort med 5 enkla klick på datorn. Det har tagit mig långt längre tid att skriva detta än att förstå hur manövern skulle utföras och att utföra den. (När jag väl lurat ut det tog det kanske 15 sekunder)

Sällan har 15 sekunders arbete utfört åt någon annan gett så mycket uppskattning! Och jag kommer aldrig, aldrig någonsin att avslöja för berörd lärare hur enkelt det var och hur snabbt det gick. Hellre gör jag, om så skulle behövas, motsvarande några gånger till åt samma lärare. Och väntar mig var gång samma jublande uppskattning och tacksamhet för min nedlagda möda!

Inga kommentarer: