lördag 8 september 2012

Jungfrutur

Jag har knarkat Blocket hela sommaren på jakt efter en vettig cykel. Skulle väl haft råd att lägga 6-7000 på något trevligt nytt, men jag vill ha det bästa av två världar: racerstuk och möjlighet till skärmar - kanske rent av pakethållare - och det finns bara inte på detta århundrades racers... Jag visste också att det skulle vara japanskt: Centurion, Miyata eller Nishiki. Vet inte hur många cyklar jag ringt på,men antingen har de varit för stora eller så har de befunnit sig för långt bort och inte velat bli skickade med bussgods. Eller så har det varit hutlösa priser. Det är helt klart inte bara jag som gillar 80-talsracers.

Men för ett par veckor sedan kunde jag 1500:- fattigare trampa hem en Nishiki Tri-A. Litet skabbig var den, men jag slog till för att få saken ur världen. Sedan har den stått i ett av uteförråden i väntan på att jag skulle ta mig tid att fixa i ordning den. Och idag blev det äntligen gjort.
Nishiki Tri-A
Krängde på 28-millimeters däck istället för de torrspruckna 25-millimeters, som satt på  vid köpet. Skärmar fick den. Och så den trista nödvändigheten (eftersom jag tänkt köra till och från jobbet på den): ett bastant bygellås, som ungefär fördubblar cykelns vikt.

Eftersom vädret var fint skulle det naturligtvis provköras. Gav mig iväg en runda som jag gjorde då och då på den tid jag nöjescyklade: Ut till Salavägen, in mot Ströbylund, och så Börjevägen in mot stan, Hällbyvägen, cykelvägen under Bärbyleden och så upp i Berthåga. En runda på kanske 15 kilometer.Häng med en bit på vägen! Vi ackompanjeras - passande nog eftersom jag passerade Norrgården - av Lasse Hollmers Utflykt på Damcykel



(Musiken är hämtad från Looping Home Orchestra: Door, floor something window från 1993. Jag hoppas ingen rättighetsinnehavare tar illa upp. Att det brusar väldigt beror på att jag låtit fartvinden ligga kvar i ljudspåret på videoinspelningen.)

Ja, det här var kul. Hoppas på fler fina helgdagar för svettiga cykelturer!

Inga kommentarer: