lördag 29 september 2012

Höstkväll i Herräng

Åkte ut till Herräng direkt efter jobbet i går. Det var dags att ta upp Frida och få henne färdig för vintern. Torrsättning är inget kul alls, och jag brukar dra på det, men nu hade jag bokat första upptagningshelgen. Det kändes i alla fall bra. En annan bra sak: bara en båt att ta upp! Yrsa står redan på land. På Åland.

Det började bra. När jag kom ut kunde jag konstatera att Sundell förstått att han skulle flytta Fridas vagn till platsen där Yrsas stått. Jag gjorde i ordning det som behövdes, pallade under så hon inte skulle tynga på de torrspruckna däcken. (Endera säsongen måste jag göra något radikalt åt det där. T ex ta bort hjulen helt och hållet. De behövs inte. Det Sundells truckar inte förmår flytta på... ja, det är nog helt enkelt meningen att det ska stå där det står.)
Solen står lågt när jag kommer till Herräng

Så över till Frida. Börjar med att kolla att snurran startar snällt. Det gör den. Låter den gå en liten stund efter att jag stängt choken, men stänger snart av. Hoppas den startar lika snällt i morgon!

Det har ju regnat en hel del, så  här behövde sannerligen pumpas läns. Inget att bekymra sig över. Bara att trycka på knappen... Trodde jag, ja. När jag kom ner i ruffen lade jag direkt märke till att laddningslampan (egentligen -dioden) lyste rött! Varför? Snabb koll visade att ett av lysrören i taket lyste svagt. Strömbrytaren är inte vad den borde vara, så det har stått krypström där sedan sist jag var ute. Skit, skit, skit!

OK. Tillbaks till bilen där jag till all lycka hade en ordentlig elkabel att koppla in i elskåpet närmast Frida. Fram med batteriladdaren, upp med batteriet (som badar till midjan i vatten) och koppla in. Laddarens mätare slår upp i 4A = tomt batteri. Med laddaren i borde jag kunna köra pumpen - men laddningsindikatorn -  dioden, alltså - lyser fortfarande rött. Varför? Jag begriper ingenting. Pillar på grejer och vrider på rattar och reglage. Ingen förändring.

Letar rätt på ett ämbar och börjar ösa, men det är inte så mycket man kommer åt på det viset. Dessutom är det omständligt eftersom jag är nere i ruffen och måste ösa över i en större hink som jag sedan får klätta upp i sittbrunnen med för att sedan tömma vid sidan av båten. Jag gör så gott det går, och tänker att antingen löser jag det här i morgonbitti innan det är dags för upptagning, eller så får jag ta upp henne med kölsvinet halvfullt med vatten och lösa det senare.

Slår på radion. Nähä. Inget batteri där heller! Det artar sig till en småtrist kväll. Ingen radio och läslampan i kojens huvudända har lika litet ström som länspumpen... Skit, skit, skit.

Sätter mig i sittbrunnen och begrundar situationen. Det mörknar snabbt nu. Ett alternativ är förstås att ta med sin bok och sätta sig på resurangen, men jag gör det bästa av situationen: skvätter upp en whisky i ett glas och stoppar pipan. Har det rätt skönt när allt kommer omkring. Men det blir en tidig kväll. Nya tag i morgon!

Fullmåne över mastkranen

Det är nog dags att krypa till kojs nu







Inga kommentarer: