söndag 13 mars 2011

Mera mat (och dryck)!

Helg=matlagning.Och en del andra trevligheter, förstås. Somliga nämnbara, andra inte, men i vilket fall som helst skulle här lagas mängder av mat. Åker på en liten norrlandstrip (Ö-vik och Sollefteå) i början av veckan, så det ska finnas lunchboxar åt Petra måndag-torsdag. Kommer hem sent på onsdag så jag orkar nog inte ställa mig och laga mat då. Jag handlade två kycklingar på COOP, och konstaterade att COOP tog poäng i kampen mot Maxi: Gratis kundtoalett. 1-0 till Coop! Synnerligen uppskattat när man varit på gymmet efter jobbet och beger sig direkt till stormarkanden! (All vätska man kolkar i sig, ett par-tre liter vatten ska ju nämligen ut igen.)
Innis & Gunn Rum Cask
Rekommendabel ale

Hur som helst... Vad blir det att dricka till matlagningen, den här gången då? Jo, en liten specialare hade letat sig in i kylskåpet: Innis & Gunn Rum Cask. Inte någon törstsläckaröl, precis. Alkoholstark som ett klenare tyskt vitvin (7,4%), och med rejäl karaktär. Kanske var det självsuggestion - men jag tyckte mig om jag, vilket jag gärna gjorde, lät en munfull stanna och tumla runt i gommen några sekunder kunna känna, inte bara smak av ekfat, utan t.o.m av rom. Riktigt riktigt gott!

Innis & Gunn är ju en gammal  och väl uppskattad bekant, men just den här varianten var ny för mig. Kommer absolut att handla den igen.

Nå, men maten då. Ja just det ja. Två kycklingar i halvor penslades in med en blandning - på måfå som vanligt - av red curry paste (ett par tsk), oyster sauce (ett par msk), ett par pressade vitlöksklyftor, en halv citron (hade tänkt mig lime, som jag trodde jag hade hemma men det visade sig vara en förvillelse) och olivolja.

225 grader celsius i ugnen och skjuits in bara, processen kort.

Det här blir fina grejer, det!

Broccoli är inte bara gott, det är grönt också! Ångas i insatsen till en frityrgryta
(Betydligt hälsosammare användning än den avsedda)

Och så har jag ju sagt att micron med grill är duktig på klyftpotatis.
Bildbevis.

Att dricka till maten: Coto Vintage. En ny favorit. Är den värd sina 125:-?
Ja, om man gillar riojaviner tror jag inte man blir det minsta besviken på den här reservan.
Fin fatkaraktär utan att dra åt terpentin.
(Det var dåliga foton idag. Batteriet i systemkameran var tomt, så bloggen fick hålla tillgodo med min billiga plastkamera som tar helt OK foton i dagsljus, men absolut inte inomhus, med blixt...)

Inga kommentarer: