söndag 27 februari 2011

Dagens gryta

Dags för litet matbloggande. Dagens kycklinggryta skulle jag för all del kunna kalla för coq au vin, men jag känner inte till könet på de ett och ett halvt fjärderfä vilkas raison d'être var att hamna i min Le Creuset...) Coq au vin är hur som helst en av mina favoriter. Den tar litet tid, men en hemmasöndag hinner man gott med att fixa till den.
Oppigårds spring ale

Som tidigare fastslaget: utan något gott att dricka är det svårt att få till något gott i grytan. Lade beslag på ett gäng Oppigårds Spring Ale för något tag sedan, och tänker att man kanske, förutom att njuta av den kan låta den fylla någon sorts besvärjelsefunktion.

God är den i alla fall, även om jag nog gillade fjolårets bättre. I fjol var humlen amarillo, i år är den chorizo - nej jag skojade bara chinook, är det. Intressant smak med en dragning åt lakrits, och en gnutta sälta.

Amarillon var mera blommig, som jag minns det. Jag är kanske litet av en softie, men jag skulle som sagt välja den senare, ifall jag haft något val. Amarillon lär visst levereras till pubar och restauranter, så jag får väl leta upp någon sådan med den i sortimentet...

Tre maffiga kycklinglår blir delade i två delar var och klappas ordentligt in med en blandning på måfå av vetemjöl, salt och svartpeppar. Jag hade inget vetemjöl annat än durumvetemjöl. Det kändes inte helt rätt men jag tog det i allafall. Mycket riktigt - eftersom durumvetet innehåller mer protein än vanligt vetemjöl tenderade det att bränna fast i pannan.
Kycklingdelarna får bryna en stund i pannan.
Det är viktigt att bryna runt om, så att det blir en stekyta innaför vilken saftigheten bevaras.
   
Rödvin, citron, vitlök, timjan, rosmarin och persilja i en enda röra, tillsamman med de brynta kycklingdelarna
får puttra en stund. Jag fuskar med att ha i ett par hönsbuljongtärningar också...


Medan kycklingen puttrar i rödvin och andra godsaker grovfördelar sig morötter, chalottenlök och champinjoner och lägger sig väl tillrätta i stekpannan  

OCh så till sist i med alltihop i stora grytan för vidare puttrande
Det var ju inte svårt! Idag blev det klyftpotatis till. Micron med grill fixar det på en kvart. Något att dricka till maten? Det blev ett glas Gnarly Head, californisk Zinfandel... skål och må det smaka!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Med tanke på tidpunkten när du la upp inlägget så må jag säga att ni äter söndagsmiddag väldigt tidigt!

I alla fall ett väldigt inspirerande blogginlägg. S jobbar kväll och det blir sen mioddag för oss. Fyllda lämfärsbiffar får det bli och sen är ju frågan om jag kan få mig ett glas rött?

Perra

Martin sa...

Vi har den konstiga vanan att äta middag till lunch om helgerna. Prick 13:30. Lammfärsbiffar låter inte illa... Ja, det bara måste du få ta ett glas rött till!

Anonym sa...

Min tanke var att du hade lagt upp inlägget kl 07:42 (enligt bloggens tidsangivelse). Annars är 13.30 helt okej tid för mat.

Snart hämtar jag S och därefter fetaostfyllda lammfärsbiffar och ev ett glas rött.

Martin sa...

Och din senaste kommentar är postad 11:11. Alt är relativt, och säkert var klockan det någonstans i världen... Bara inte här.