onsdag 2 februari 2011

Djupdykning

Det är märkligt såna saker man kan komma ihåg från sin barn-/ungdom. Som t. ex böcker man läste och fascinerades av. Djup 120 fot minns jag - men bara att den hette så,  och att den handlade om dykare. Vilken grabb har inte velat vara dykare (eller astronaut). Det är någonting med att befinna sig - visserligen i den här världen, inte en fantasivärld, men ändå - i en helt annan värld, och i en som vi människor faktiskt inte är skapta för att befinna oss i... 

Nu har jag varit där. I en av dessa andra världar. Ett besök rekommenderas! På Teneriffa bokade jag en dag med Easy Blue World. Förmiddag snorkling. Efter lunch, apparatdykning.

En minivan kom och hämtade vid hotellet litet för tidigt om morgonen och tog en mindre grupp några mil norrut längs kusten till Abades. Jag tänkte att det skulle bli spännande, och at det skulle vara kul ifall man fick se en eller annan fisk. Efter förmiddagens guidade snorkling - plaskande i ytan med snorkel och cyklop - var jag helt nöjd, och tyckte att jag fått valuta för mina €80.

Vattnet var klart, med sikt ända ner till botten runt 5 meter nedanför havsytan. Massor av fisk! T.o.m en liten haj,såg jag. Vår guide, Ronald, dök ner och plockade upp intressanta saker som t. ex. en havsgurka, en arrow crab (en spindelliknande krabba som lever på havsbotten) och annat smått och gott. Efter runt 40 minuter - varvid man trots våtdräkt och 20-gradigt vatten började vara litet nedkyld  - var jag helt nöjd och skulle kunnat åka hem och tycka att det var "money well spent", och ändå väntade det bästa!

Efter lunch (ingick inte i priset): apparatdykning. Gemensam genomgång, och sedan i plurret, var och en med egen instruktör/guide hängande som i ett snöre i rumpan. Efter att jag övervunnit - vill inte kalla det skräcken, men det är något så fullkomligt mot alla instinkter och reflexer att gå ner under vattenytan och fortfarande andas,och att lita på att det verkligen funkar... så - någonting är det som måste övervinnas, var det en helt fantastisk upplevelse! Jag såg i stort sett samma fiskar (+några men tyvärr ingen haj) som jag sett vid snorklingen, men jag befann mig mitt ibland dem, och de brydde sig inte mer om mig än att de simmmade undan litet lojt när jag närmade mig.

Costeaus undervattensvärld det är vad det var, och jag var mitt i den - alldeles på riktigt! Nedan följer litet bilder på fisk - och annat - jag såg. Tyvärr inte mina egna foton. (Säg inget till någon, man de är snodda på det där som heter Internet...)


Sea hare - en sorts jättesnigel. På torra land skulle jag tyckt att en 30-40 cm lång, och kanske 1 kg tung snigel var fruktansvärt äcklig, men här vid havsbottnen var den fascinerande, intressant och graciös.


En bläckfisk i sin håla.

Puffer (Vet inte vad den kan heta på svenska)


De här vackra fiskarna fanns det många av. Ornate Wrasse in English, tror jag...


Mycket vanlig - och vacker - firre. Blue fin damselfish.
 
Ska försöka ta reda på vad det här är för en. Vissa associationer till
myrslok får man ... men jag tror inte de är särskilt nära släkt.



Trumpet fish


Parrott fish


Coach's sea bream


Gold lined bream


White bream  - en vacker mindre släkting til Dorada,
som är en vanlig matfisk på Kanarieöarna


Arrow crab


Vet inte riktigt vad det är för fisk, troligen någon sorts bream
 Jag kommer att åka dit nästa gång igen. Förhoppningsvis har jag lyckats fixa en kamera jag kan ta med, inte bara på snorklingen, utan en som även klarar trycket på 5-7 meters djup. Och jag rekommenderar alla som åker på semester till Teneriffa att prova det här. Easy blue world var det jag var på, men det finns andra med liknande äventyr att - mot god betalning, förstås - bjuda på. Det är värt en hel del, faktiskt!

Och så här stilig såg man ut, 5 m under havsytan.


Inga kommentarer: