måndag 14 februari 2011

Pitepalt? Nej tack, men gärna en kryddig nudelwok!

Befinner mig plösligt i Piteå. Det är litet gulligt på något vis. Men jävligt kallt: -28! Nåja inåt landet har det visst varit neråt -40, så man ska inte klaga!

Det bästa med Piteå kan ju inte jag som tillfällig besökare veta vad det är, men rekommenderar den som har vägarna förbi och är sugen på litet god mat att besöka Thai Garden . Jag tänker inte utnämna mig själv till någon sorts expert på thai-käk, men gott är det på Garden, och utan att allting badar i kokosmjölk.

Till förrätt blev det en Tom Yam Goong, En klar soppa med räkor, där citrongräs, galangal och korinder balanserade perfekt mot varandra. Visst fick den näsan att börja rinna en aning, men stykan höll sig med god marginal på rätt sida smärtgränsen.

Huvudrätten Pat Sii Io Gai, en - i jämförelse med förrätten - ganska mild, krämig kyckligwok i black bean sauce tillsammans med mumsigt spänstiga nudlar. Oj så gott!

Till så här kryddig mat vill man gärna ha ett litet syltigt rödvin (ja, även till förrätten med sina räkor). Då smakar en Zinfandel fint, och en bra sådan - Turning Leaf - finns tacknämligt nog glasvis på menyn. Och 45:-/glas för ett vin som kostar 82:-/flaska på Systemet får väl ändå sägas vara rätt OK. Att jag dessutom fick råge på mitt andra (och sista - vill jag påpeka) glas, vilket jag tolkar som kompensation för aningen lång väntetid, gör mig inte mindre välvilligt inställd.

Helt klart vet piteborna att uppskatta stället. Under tidiga kvällen var det nästan fullt i resturangen samtidigt som det hämtades take away på löpande band. (Så jag hade verkligen all förståelse för att jag fick vänta på mitt andra glas vin.)
Alltså: hamnar du i Piteå - skippa palten och satsa på en mustig thaigryta, istället!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det låter som ett schysst Thaihak. Finns även ett i uppsala som håller måttet och det är Ran goo. Samaritergränd 5. De har mat från Isaan. Som Tam, laap gai, "sticky rice" schyssta fiskrätter.
Perra

Martin sa...

Tack för tipset. Får testa dem vid tillfälle. Det blir både dyrt och omständligt att åka till Piteå, när det suger efter en god wok.