söndag 10 juli 2011

Förrättade och oförrättade ärenden utesluter inte helt varandra

Hur mås det där uppe i masten?
Åkte ut till Herräng i fredags direkt efter jobbet. Tänkte böka med inombordaren igen, men det blev ingenting gjort. Tillståndet hade på något märkligt vis förvärrats sedan sist. Det gick inte ens att veva runt motorn. Jag läste på litet i instruktionsboken men hittade ingenting som verkade relevant, så jag fick hitta på annat att göra.

Efter att ha städat upp en aning - eftersom de senaste turerna till båtarna handlat om slipning och målning och sånt hade Frida mest börjat likna en stökig arbetsplats - fixade jag litet mat och plockade fram en bok jag visligen tagit med: Ajvide Lindqvist Lilla stjärna. Hann ganska många sidor innan det började skymma. Blev betraktad av en mås.

Sov gott, som vanligt, i Frida. Medan jag åt frukost gick en gubbe omkring på D-bryggan (jag  ligger vid C) och jiggade upp den ena fina abborren efter den andra. En av dem måste ha varit bortåt kilot. Jag blev litet inspirerad och hämtade fiskegerjorna från bilen. På en timme hade jag  - förutom några småborrar, mörtar och någon fjantbraxen som alla förpassades åter till elementet - fått upp fyra mer än godkända abborrar. den största runt halvkilot, i alla fall.(Godkänd abborre i min inte allt för bortskämda fiskevärld = har puckel. Alltså: alla kameler är fullt godkända abborrar.)
Finfina borrar!
Det var hett och kvavt, så efter lagom fiske för en lunch för två (man ska inte låta sig gripas av girighet när man fiskar) packade jag ihop och prisade för min egen och abborrarnas del både AC och 12-volts kylbox i bilen. Passerade nästan Olsson Marin mellan Herräng och Hallstavik, men för en  gångs skull var det öppet när jag hade vägarna förbi, så plötsligt hade jag bestämt mig. Stannade till och gick in och förklarade min belägenhet. Lämnade nyckel till bryggan och fick löfte om att de skulle skicka ut en killa att titta på Fridas motor i början av veckan.

Bra bra bra beslut, kände jag när jag fortsatte hemåt. Det kommer att kosta x antal pengar, men i bästa fall har vi Frida farbar till augustisemestern. (Naturligtvis kan jag hänga på aktersnurran så där som i fjol, men det är ju inte för att hänga en 5-hästars kinasnurra på en brädlapp fastsurrad med rep vid den uppfällda badstegen vi köpt 3,5 ton segelbåt med tvåcylindrig dieselstånka.)

Trots allt rätt nöjd med min fredag-lördag åkte jag hem och ställde till med en skön och helt fotoodokumenterad grillkväll med trevliga grannar. (Kycklingfiléer marinerade i rödvin med vitlök, färsk rosmarin, timjan och persilja, färskpotatissallad i vinägrett med rädisor och rödlök, blandad grönsaksgrillwok - det var vad som grillades, alltså. Grannarna hette helt andra saker.

Abborren som hamnat i kylen och rensades vid tvåtiden på natten sedan sista gästen gått. I dag är det söndag och jag är ännu oduschad sedan svängen till Herräng. Men det får vänta till efter abborrlunchen.

Inga kommentarer: