tisdag 5 juli 2011

Midsommardagen 2011, del 2

På väg tillbaka till campingen passerade vi Junsterforsen igen. Efter den lilla bäcken vid kvarnen tyckte vi att den här forsen hade litet mer att erbjuda.
Junsterforsen

Jag hade visserligen köpt fiskekort innan vi gav oss iväg för midsommarafton, men värst mycket fiskat blev det inte.(Bl. a. förstås beroende på - som tidigare berättat - att det tog oss större delen att dagen att hitta en lämplig plats att vistas på. ) Borde dessutom ha förberett bättre - t ex genom att ha skaffat metmask. Jag testade litet håglöst bottenmete med flera år gammal Gulp! som jag hittade längst ner i fiskeväskan. Men jag trodde egentligen inte på det. Bottenmete är inte min grej (jag tycker helt enkelt det är en trist metod) och den sortens bete har heller aldrig fungerat något vidare för mig.

Så jag hade väl tänkt mig litet mer aktivt fiske en stund nere vid campingen, när vi på senare delen av eftermiddagen kom tillbaka dit. Men innan jag hunnit komma i ordning dök Yngve - den ena av campingägarna - upp och erbjöd två fina nyuppdragna och pinfärska halvkilosöringar, gratis och franco. (Jag sa ju att det var trevliga campinginnehavare!) Vi tackade och tog emot. Vem vet om det hade blivit någon kvällsmat annars! Och som jag sa till Yngve:

- Nu kan jag i allafall lugnt komma tillbaka från semestern och säga att jag "fick fisk". 
Fina fisken...

...och dess slutliga öde
Grillen tändes, potatis kokades, och vi fick så småningom våra fiskar varma. Det smakade förträffligt. Petra hade tidigare på dagen plockat i sig litet sill och  potatisrester medan jag packade ihop tält och grejor borta vid vindskyddet. Men själv hade jag inte fått i mig någonting sedan frukost, så jag var uthungrad. Ändå blev faktiskt litet kvar att lägga i kylboxen att ha på matsäcksmackor nästa dag!

Inga kommentarer: