torsdag 28 juli 2011

Dieselmotorsföljetången

Åter till dagbok och båttrivia... Jag lämnade ju Fridas dieselmotor i Olssons trygga händer för snart två veckor sedan. Hur har det gått? Både ock får man väl säga. I tisdags åkte jag ut för att sno på en brädlapp på badstegen i aktern att hänga på aktersnurran i. Den minnesgode läsaren vet att det redan satt en brädlapp där som gjorde tjänst i fjol när vi hade problem med inombordaren. Nu hade jag en litet bättre konstruktion i tankarna. Jag låter brädan sticku ut mer åt sidan från stegen, så blir det lättare at montera på och av snurran. Eventuellt kan det funka att tilta upp den också. Det får vi se när den är på plats.

Hur som helst, efter att ha inhandlat stadiga brädlappar på Bauhaus gav jag mig ut mot Herräng. När jag passerade jag Olsson marin stannade jag till för att lösa ut nyckeln jag lämnat där. 500:- fick jag betala. Rätt OK ändå. Tänk dig att diskmaskinen lägger av hemma. Jag tror inte du får en vitvarutekniker - eller vad de kan kalla sig - att sätta s ig i bilen och åka hem till dig för en femhundring, än mindre att göra någonting åt eländet... Olssons killar hade inte bara åkt och tittat. De hade vridit runt svänghjulet också. Och - trodde Olsson, i alla fall - fått igång motorn. Men det är ingenting att hålla på med, sa han. Dags att byta.

Nå. Jag betalade, tackade för mig och åkte vidare. Tog med brädlappar och litet verktyg från bilen ut till Frida och satte igång. Det var bökigt att balansera på badplattformen med badstegen uppfälld och samtidigt försöka remma på en bräda nere vid fotknölarna. Men det gick. Jag tror det blev bra det där.

Och så måste jag ju kolla motorn. Jodå den gick igång alldeles jättefint - efter att jag konstaterat att killarna som varit där monterat loss vajerfästet för gasreglagets handtag vilket gjorde att man fick ställa gasen vid reglaget på motorn. Det stod också mycket oljebemängt vatten i kölsvinet. Jag hade tömt och torkat ur och gjort fin sist, så jag förmodar att motorn läcker kylvatten. Kunde inte se var, men medan motorn gick lät jag länspumpen tömma så mycket den kunde.


Efter några minuter stängde jag av motorn, skruvade fast vajerfästet som satt saligt illa till under och bakom den icke öppningsbara aktre toften på styrbordssidan. Jag fick åla mig in genom luckan till den främre toften och hänga liksom upp och ner in under den aktre, varvid jag naturligtvis skymde allt ljus... Jag fick den på plats i alla fall. 

Passade också på att laga ett fäste för kapellbågen, där en skruv gått rakt av. Det visade sig att jag inte hade metallborrar med mig, utan bara trä:do, så jag kunde inte borra bort den bit av skruven som satt kvar, utan fick borra nya hål vid sidan av. På Yrsa epoxispacklade jag dessutom en detalj i mahognyplywood som skicktat sig, så att det inte ska tränga in vatten och förvärra tillståndet...

Borde ha fotograferat momenten, men jag hade fullt upp med att jobba! Tog mig inte ens tid att äta min medhavda matsäck. Slök grillrester från i lördags efter att ha kommit hem.

I morgon bitti bär det iväg till Danmark för att träffa kusiner. Det blir alldeles säkert kul, ändå känns det litet som att den här sedan länge inplanerade kusinträffen legat som en kloss i semestern och hindrat mig från att sätta igång med annat - som att bli helt klar med båtarna och komma ut på de sju haven någon gång! Men visst har det sitt värde att vara hemma och vara ledig, också.

Inga kommentarer: