lördag 1 oktober 2011

Torsdagstorrsättning

Jaha då var det slut på seglingssäsongen, och i torsdags - vilket i skrivande stund är i förrgår - togs båtarna upp. Yrsa mastade jag av själv i söndags, och fick med mig Daniel i tisdags em/kväll för avmastning av Frida. Den senare har högre och tyngre mast, så där behövs litet assistans. Tog ledigt hela torsdagen, steg upp kl 5 och gav mig iväg kl 6. Allt gick som det skulle. T.o.m Fridas inombordare!

Dagen innan hade jag ringt Eric och sagt att om han ville ha hjälp med avmastning kunde han komma ut under torsdagen så skulle jag hjälpa honom. Så gjorde han. Det var rena avkopplingen att gå ifrån slitet med de egna båtarna en stund för att bistå Eric. Och som alltid trevligt att stoppa pipor och språka en stund.
Yrsa blir högtryckstvättad...
...liksom strax Frida

 Eric kommer puttrande med sin folka Rasken

Jag hade med mig kaffe och redigt med mackor, men när jag väntade vid mastkranen insåg jag att jag hade vätskebrist. När vi var klara med Erics mast räddade han livet på mig med en folköl. Öl är både malt och dryck.

Hemkommen vid 18-tiden blev det snabbfixad strutschorizo med klyftpotatis och pineapple-salsa, och sedan ett lååångt varmt bad i sällskap med en riktigt jäkla bra bok (recension kommer med tiden, men den är på dryga 700 finstilta sidor, så det kanske dröjer litet). Länge sedan jag låg i badet och läste, minns det som något rätt ofta förekommande en god tid tillbaka. Väl i säng med samma bok slocknade jag långt före kl 22...

Inga kommentarer: