lördag 5 oktober 2013

Perspektiv- och systemskifte etc...

Göran Greider brukar vara läsvärd, och det han har att säga tänkvärt. Men när jag läste på ETC:s förstasida att han säger att människan inte är skyldig till klimatet undrade jag om han fått hjärnblödning eller något. Tack och lov inte.


Hans poäng är tydlig:
Hör vad jag skriver. Det är inte människan. Det är systemet.
Visst kan man säga att det är människor som ligger bakom det rådande systemet. Det betyder inte, som Greider påpekar, att det är människan i största allmänhet som är skyldig. Och det finns en oerhört viktig poäng i att påpeka att klimatkrisen har uppstått på grund, och förvärras, av ett ekonomisk-politiskt system som uppmuntrar till ständigt ökad privatkonsumtion. Uppmuntrar till det för att när karusellerna slutar snurra, då kollapsar också systemet. Systemet som ingenting annat är än ett gigantiskt pyramidspel stavas, för den som ännu ingenting begripit, K-A-P-I-T-A-L-I-S-M.
Varje jobbskatteavdrag har fört oss ett steg bort från naturen och från en vettig klimatpolitik. Istället för skatter som går till nästan klimatneutral offentlig konsumtion - lärare, undersköterskor, poeter - skickas skattesänkningarna ut till ettusen köpcentra.

Det är ganska självklart. Men det behöver sägas. Om och om igen: Det är inte människan. Det är systemet. Den politik som för oss mot ett klimatneutralt samhälle, ett samhälle som inte hotar våra barns och barnbarns möjligheter till ett drägligt liv, kan inte vara annat än samma politik som för oss mot ett alternativt ekonomiskt system. Svårare är det inte. Och inte enklare heller.

Jag har sagt det förr: Jag tillhör dem som, i alla fall kortsiktigt, tjänar på jobbskatteavdragen. Mer slantar att konsumera för. Men jag behöver inte de slantarna. Jag vill inte ha dem. Jag vill att mina och dina barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv. ska få leva i ett stabilt, solidariskt och gott samhälle, där de slipper ha klimatkatastrofens damoklessvärd hängande över sig. Det betalar jag mer än gärna för genom att avstå både det femte och det förra "jobbskatteavdraget".

Tack för ordet.

Inga kommentarer: