onsdag 16 oktober 2013

Riskkapitalistisk kortbortblandare


E. Lautmann
Det sägs så mycket dumheter i dessa dagar. Det är bara att hoppas på att inte allt för många sväljer allt med hull och hår, utan faktiskt försöker utöva litet kritiskt tänkande. Nu är det riskkapitalisterna som drar en snyftis. Det är klart att ingen går på det här. Nej,  jag slår naturligtvis in redan öppna dörrar, men ibland finner jag det omöjligt att avhålla mig.

Företrädare för Attendo skriver i Di Debatt, ungefär (följ länken i snyftet om ni vill veta precis):

"Vi måste, snyft, väl, hulk, också, uhu, få tjäna litet pengar" (Tänk Doctor Cox i Scrubs som hånar en självömkande J.D eller Elliot)
 
 
H. Stjernholm
 Ska de, så som de själva argumenterar för,  få tjäna pengar på vården? Javisst! Självklart! Det är vad i alla fall jag har att säga skribenterna Erik Lautmann (styrelseordförande, Attendo) och Helena Stjernholm (partner, IK Investment Partners och styrelsemedlem i samma Attendo).

Detta förutsatt att ni gör ett hederligt jobb! Då har ni samma rätt att tjäna t.ex. SEK 20000/månad som jag antar att de undersköterskor ni anställer får för sina respektive hederliga jobb. Kanske är det så att ni på grund av ett mer övergripande ansvar till och med gör er förtjänta av en aning mer än så.

Försök alltså bara inte låtsas att det handlar om att ni inte skulle tillerkännas rätt att tjäna hederliga pengar, att få en skälig lön. Det är knappast någon som ifrågasätter den saken. Vad jag och en stor del av svenska folket ifrågasätter, och med mycket goda skäl motsätter oss, är däremot att ni ska få plocka ut miljonbelopp av skattepengar i vinst och dessutom flytta dem till s.k skatteparadis. Ni kan ju försöka blanda bort korten och mörka att det är vad saken handlar om. Vi går inte på det.

Tack för ordet.

 




Inga kommentarer: