lördag 12 oktober 2013

Snudd på finlir i köket

Den gågna veckan har bjudit på litet väl mycket kycklingwok och nudlar, så i dag fick det bli något helt annat. Lax med lime serverad med klyftpotatis och rotsakswok med ostronsås. (Den där woken är visst omöjlig att komma undan.)

Fick ett hugskott då jag erinrade mig att favvoresturangen 1&1 - salig i åminnelse - serverade en laxrätt med en balsamicoreduktion med ingefära. Som jag hade en skvätt balsamvinäger testade jag att helt enkelt sjuda balsamvinägern som jag rivit i en bit färsk ingefära, tills den blev en aning trögflytande. Hade jag verkligen finlirat - men det ligger ju inte för mig - skulle jag förstås ha silat bort ingefärsrivet före servering, men varför konstra till det?
 Vackert blev det inte, men det var ju skitenkelt och gav trevlig piff åt anrättningen. Tyckte hälften av oss som åt. Men som det var så enkelt kommer jag att göra det fler gånger åt bara mig. Men kanske skulle testa med att mildra vinägern med litet rödvin...

Inga kommentarer: