torsdag 28 oktober 2010

Helsingfors 24-25 oktober

Så har man hunnit med en vända till Helsingfors. En jobbresa: Möte med NUAS – Nordiska UniversitetsAdministratörsSamarbetet. Det brukar vara väldigt roligt och givande med våra möten. Jag ingår i en planeringsgrupp vars like man nog får leta efter. Vi jobbar hårt och effektivt, samtidigt som vi har fantastiskt roligt tillsammans. Och när vi träffas, vilket vi gör ungefär en gång i halvåret ser vi alltid till att vi går ut tillsammans och äter gott på kvällen.

Den här gången kändes det inte alls så roligt att åka på mötet. Vi började för ett halvår sedan planera en konferens här i Uppsala hösten 2011 – den tredje konferens jag är med om att utforma i de här sammanhangen. Men nu har jag börjat söka andra jobb, kanske inte är kvar på mitt nuvarande, och därmed inte heller i NUAS-gruppen, när det är dags för konferensen. Kände mig dels som en svikare gentemot gruppen, dels som helt onödig i det fortsatta planerandet…

När jag åker på NUAS-mötena, som hålls omväxlande på representanternas universitetsorter: Bergen, Tromsö, Göteborg, Odense, Aarhus, Helsingfors, Reykjavik brukar jag ta med kameran och fota en del, både under våra möten och ifall man hinner med någon liten sightseeing. Men den här gången saknade jag all lust för det, och lämnade både stora och lilla kameran hemma. Därför inga foton i detta inlägg.

Det blev väl rätt bra ändå, till slut. Vi beslöt att flytta konferensen till Tromsö, och när jag kom på att jag kunde planera in att hålla en workshop/miniföreläsning, som jag kan göra oberoende av om jag jobbar kvar här och ingår i planeringsgruppen eller ej, kändes det snudd på som att jag var med och lekte på allvar igen.

På söndagkvällen utbröt flygmekanikerstrejk i Finland, så under måndagförmiddagen höll vi koll på om våra flyg alls skulle gå. Jag hoppades ett tag att mitt flyg skulle vara inställt och att jag skulle få lov att ta färjan istället, men självklart var det skönt ändå att planet gick som det skulle.

Hemma i Uppsala var det kallt. Det tyckte jag inte om. Jag hade skjutit vinterkonservering av Fridas inombordare till kommande helg. Hoppas att det är litet mildare ute vid kusten, så att inte kylsystemet frusit sönder! Rapport om den saken kommer – och kanske litet foton.

Inga kommentarer: