torsdag 23 december 2010

...god är julematen, juuuuuuleeeeeemaaaaaaten!

Jaha, det lackar emot jul och den står för dörren och det är dan före dopparedan. Julen firar vi ju till åminnelse av tiden innan pasta och pizza intog det svenska kosthållet, så jag spänner mig litet extra. Det allra viktigaste att tänka på när man ska laga mat, och god sådan, är att ha något gott att dricka under tiden. Utan det kan man 100% räkna med ett kapitalt misslyckande. Det vill jag ju inte vara med om, så jag börjar med att slå upp en Hobgoblin.

Sen bär det av. Här ska göras kycklingleverpastej! Det låter avancerat, och som nått att kokettera litet med: Jag gör minsan min egen leverpastej på kycklinglever! Det du! Så jag borde väl inte avslöja hur enkelt det är! Men häng med nu. Har du trådlöst så är det bara att ta med datorn in i köket och följa med. Det förmodligen enda du behöver skynda dig iväg och handla är 400 g kycklinglever, och både Coop och Ica Maxi är öppna till 22.00. Övriga ingredienser har du nog hemma redan.

Schalottenlök och vitlök efter behag. Rosmarin och timjan går lika bra med torkad. Färska kvistar bara för att stila inför kameran.

Kycklinglever ser inte så aptitlig ut...

Och när man hackar rå lever får man inte vara allt för kräsmagad


Lök, vitlök och lever får fräsa i pannan. (Hög värme för levern innehåller mycket vatten, och den ska inte vara kokt!) ett par nypor salt och en matsked vatten orkade inte posera för kameran. 
 
Så här mycket smör behövs absolut inte. 75 g räcker, men jag provar i år med 50 g och så turkisk yoghurt för resten. Jag tänker att den kanske blir mera lätt att breda på det viset- Och turkisk yoghurt är aaaaaldrig fel. Ekologisk är den också.

Litet nystött svartpeppar

Matberedaren måste inte nödvändigtvis vara antik. Det fungerar bra med någon nyare modell också.

Sen in i kylen några timmar. I morgon ska det smaka gott med leverpastej och inlagda cornichonger på knäckebröd!





1 kommentar:

Martin sa...

Det smakade gott redan ikväll. Kvallste med en knäcke med nygravad lax och en med leverpastej. Och cornischonger... Mmmm.