torsdag 5 maj 2011

Kapellmästaren

500:- för det här?
Tog ledigt torsdag och fredag, och hade tänkt åka ut och fixa litet med Yrsa och Frida. Men olika omständigheter gjorde att jag blev hemma under torsdagen.

Bra var det, för jag hade ju en viktig sak att fixa, nämligen Fridas kapell. Dragkedjorna var, som så mycket annat på skorven - men jag fick henne ju tämligen billigt - i dåligt skick, och repade upp sig för minsta påfrestning - redan vid ynklig bris gav de med sig. Så jag hade skaffat nya att byta till. Beställde på nätet och Frewi skickade snabbt och bra.

Rätt dyrt blev det, tycker jag, men det är så med båttillbehör. Priserna är marinerade. Dvs saftiga. Dryga 500:- för fyra kraftiga dragkedjor och två trådrullar kapelltråd. Säkert hade det gått att hitta billigare om man sökt på icke-båttillbehörsdetaljister, men nu blev det utan vidare rätt grejer, och förhoppningsvis blir det bra.

Dragkedjan är limmad¨på kapellet och ligger fint på plats hela
sin långa längd medan jag syr fast den med dubbla sömmar.
Rätt nöjd med idén, måste jag säga, och delar gärna med mig av den.

Det är knepigt att sy långa dragkedjor på de stora och ganska styva tygsjok ett kapell utgör. Hittade på att först limma kedjorna på plats med textillim och sedan sy. Rekommenderar trixet! Det funkade precis som jag tänkt, och jag slapp använd tiotusen knappnålar.  Kan väl lugnt säga att det var pyssligt och bökigt nog, i allafall.

Ägnade hela dagen åt att mäta, limma, sy, sprätta upp alla felsyningar, spola upp ny undertråd, pillra in en alltför tjock kapelltråd i ett allt för trångt nålsöga ett alltför oräkneligt antal gånger efter att tråden till mitt förtret alltför många gånger gått av...
  
Min egen maskin slutade fungera (upphörde med att plocka upp undertråden)
men det var inte så långt bort att låna en annan. (Tack Gunvor!)
Det blev nog rätt bra alltihop. Kanske någon säger att jag skulle kunnat lägga mig vinn om rakare och snyggare sömmar. Ja visst. Men det ligger inte för mig. Sy du dina spikraka sömmar på ditt eget kapell så syr jag som jag gör på mitt!

I morgon åker jag i alla fall ut till Frida och Yrsa och sätter igång på allvar med vårfixandet. Yrsa ska målas. Jag orkar inte hålla henne i klarlackad mahogny längre. Jag tror hon blir fin i vit (gultonad) linoljefärg. Frida behöver få en del repor spacklade. Sen ska hon vaxas. Och så ska båda bottenmålas. Jag lär ha att göra både fredag och lördag... Sjösättning troligen 21:a maj. Ser fram mot det!

Inga kommentarer: