söndag 17 april 2011

På pumpen

Den här viken gör mig aningen besviken
Vid senaste besöket på närbelägna Systembolaget var det tomt i hyllan för Oppigårds Easter Ale, som jag hade tänkt bunkra upp litet av. Några Mohawk Red Easter hade jag redan hemma, så de fick vara, men jag tänkte att jag skulle ju kunna prova något annat, så jag lade beslag på ett par flaskor Pumpvikens påsköl 2011.

Öppnade en flaska till lördagens matlagning (tagliatelle med musslor i spenat). Fin färg i glaset, men smakmässigt litet av en besvikelse. Ganska liten och tunn smak, som inte bättrades på av den överpeppade och spritsiga kolsyran. Inte i min smak.

Visst är den drickbar, och kanske gör den sig bättre som törstsläckare till påskmaten, men jag var ändå nöjd att jag bara köpt två flaskor. Den andra kommer att gå åt, värre var det inte, men jag låter resterande parti stå kvar på systemets hylla, och hoppas att det är sant som jag blev tröstad med av den snälla killen i kassan, att det kommer en ny sändning Oppigårds redan på måndag (vilket i skrivande stund är i morgon).

Litet synd att jag så sent insåg att Jämtlands påsköl måste man beställa. Och då i partier om 15 flaskor - ja, den mängden är väl inget problem... Jag gillade ju så Jämtlands Pilgrim när jag var uppe i Östersund, senast...

Inga kommentarer: