fredag 10 juni 2011

Videoredigering

Äntligen har jag kommit underfund med hur man med det medföljande programmet redigerar videofilerna tagna med Handy Video Recorder Zoom Q3! Med apparaten följer ett eländigt primitivt litet skitprogram.


Redigeringsprogrammet öppnat


1. Programmet hittar inte filerna om man döper om dem. Man måste allså behålla de intetsägande filnamnen ZOOM0001.MOV, ZOOM0002.MOV etc... De färdiga klippen går inte heller att döpa om förrän de är sparade på hårddisken, där de inledningsvis numreras på samma sätt som ursprungsfilerna. 

2. Programmet är relativt intuitivt, men det framgår inte vad som händer när man gör ett klipp ur en längre fil. Försvinner klippet från ursprungsfilen eller...? (Svar: nej ursprungsfilen är oförändrad.)

3. Tidsangivelserna är inte konsekventa. Det första klippet jag gjorde startade 00:47:49.98 och slutade 00:51:55.17. Då trodde jag förstås att jag - efter att ha sparat ner klippet på hårdisken och öppnat ursprungsfilen igen, för den stängs idiotiskt nog ner när klippet sparats - att det var på den senare tidpunkten jag kunde börja leta efter startpunkt för nästa klipp, men nehej då började nästa klipp på 00:50:17.30... Just den gången. En annan gång en annan näraliggande tidpunkt!

Redigering påbörjad
4. Redigeringsfunktionen är enkel. Man kan bara göra en sak, nämligen klippa (och spara). Man väljer var klippet ska börja och var det ska sluta. Det räcker för mig, men reglagen är ryckiga och oprecisa.

5. Det går inte att förstora fönstret till fullskärm.

6. Startpunkt för lyssning under redigering hoppar tillbaks till markering för klippets början varje gång man trycker på start. Högst irriterande.

Men grejen som sådan är kul, och kanske kommer jag så småningom att kosta på mig den nya versionen som ger bättre videokvalitet. Men då får Zoom först komma med en uppdatering och rejäl förbättring av redigeringsprogrammet! Man skulle ju också kunna tänka sig litet fler funktioner än bara den att kunna klippa. Varför inte en klistra-funktion också?

Inga kommentarer: