lördag 18 juni 2011

Zeitgeist und Gefundenes Fressen


Zeitgeist Dark Lager...
Visserligen har jag bloggat mina favoriträtter redan.Variationen är ju inte så stor när jag härjar i köket om helgerna, börjar jag inse. Det verkar stå mellan thai-inspirerad wok och skaldjurspaella. Men när jag satte igång med maten fick jag i alla fall lust att hämta kameran och dokumentera...

Jag har mer material från festivalen 28 maj att lägga ut, men videon ligger i min rygga, vilken senare - som min trogna och med trivia väl uppdaterade läsekrets känner till - ligger i båten, så det dröjer innan jag kan publicera de sista godbitarna. Håll ut!

 
...i glaset.
 En matlagningsöl ska det naturligtvis vara. Idag fick det bli en Zeitgeist. En mörk lager med litet intressant etikett. Stötte på den i närheten av ale-hyllan häromsistens och blev litet intagen av etiketten. Köpte ett par flaskor och fann den dessutom vara en högst smaklig historia.

Fin färg i glaset, lagom kolsyra och en lätt chokladton. Härligt! Nu är man redo att köra igång med litet seriös matlagning!

Ingefära, chilli och vitlök. Det här kan inte gå fel!
 
COOP:s thai-sortiment är trevligt, tillåter en att styra bort från Santa Maria-träsket samtidigt som man får
 pytsar som räcker till mer än ett par ynka wokar. Här som synes oyster sauce.
 
Mumsiga saker. Saften av en lime, bl.a.


Kycklingfiléer puttrar i kokosmjölk, och mumsblandning
medan champinjoner och purjo fräser sig litet försiktigt. 

Litet paprika och hackad bladpersilja fullbordar det hela
 (skulle varit koriander, förstås, men man tager ju vad man haver). 
Ja, sen var det bara att blöta upp litet nudlar att woka därtill... I morgon blir det förmodligen paella. COOP hade bra pris på djupfrysta räkor. 29.90:-/kg! (Oskalade förstås.)

2 kommentarer:

Martin sa...

Äh!Jag skojade bara. Inte blir det nån paella i morgon. Jag ska ju ut till damerna i Herräng...

Martin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.