söndag 28 augusti 2011

Sjörapport 2011 #8

Tisdag 16:e augusti

Den här dagen hade vi tänkt satsade på Kapellskär, men som vi inte kom iväg förrän efter lunch, vid tvåtiden, och det var klen vind - om än sydlig, så som jag hade önskat - fick det bli Furusund.

Det trevliga tyska paret gick ut före oss och hamnade tyvärr i gruff med ett svenskt par i en Laurinkoster, då de i den trånga hamnen råkade krossa en lanterna för svenskarna. Debaklet löstes vad jag såg med att en ordentlig sedel bytte ägare.

Nå, vi låg längst in i fållan och jag kunde dra oss till den tomma platsen precis bakom oss, slå igång motorn och låta vinden, med litet hjälp av min båtshake, trycka Fridas för mot hamnens öppning. Betydligt lättare än förra gången vi låg här och vinden låg på från motsatt håll. Skönt också att inte behöva be laurinarna om hjälp. De verkade inget trevliga. Vi tog oss förbi dem utan problem, och vinkade ajö.

Färden mot Furusund var utan äventyr. Vi gick för motor med seglen uppe. Ett par möten med finlandsfärjor hade vi, men vi kunde hålla oss på behörigt avstånd, så inga problem. Väl i Furusund lade vi oss betydligt längre in än jag och Johannes gjorde i fjol, för att slippa det allra värsta av svallet från passerande monster (=finlandsfärjor). Tog exempel av de andra gästande båtarna och förtöjde med två tåtar i bojen. Säkrade jollen mittemellan.

Hamnkontoret
De färjor som gled förbi underkvällen kändes inte alls besvärande, men de var på väg ut. Jag mindes dem som om morgonen var på väg in som väldigt jobbiga. (Se inlägg från 2010: Stockholm-Furusund, Måndag 9 augusti.)


Finlandsfärja glider förbi sent om kvällen



Inga kommentarer: