söndag 22 augusti 2010

Grisslehamn, onsdag 18 augusti

Grå himmel över inloppet till grisslehamn
Idag är himlen jämngrå och det är regn, regn och åter regn. Ingenting att göra åt. Vi behöver fylla på en del förråd, så jag får lov att promenera några hundra meter till affären. Ägg, tomater, folköl och Aftonbladet inhandlas. Regnet öser ner, men det är fortfarande varmt i luften. När jag kommer tillbaka håller vi oss i ruffen, eller under kapellet.

Pratar - utifrån Petras skrivprojekt - om hur man tar reda på hur människor hade det runt 1937, vad de hade för campingutrustning t ex...

Dricker kaffe, äter lunch dricker litet folköl och så småningom litet ur rödvinsboxen. Det är inte så illa alls, egentligen, när man väl funnit sig i att det knappast blir någon segling idag heller. Men jag lovar att vi inte ska behöva tillbringa ytterligare en dag så här.

Till dagens mindre trevliga sysslor hör att tömma toatanken. Försäkrar mig om att den är ordentligt stängd innan jag kopplar loss den från resten av stolen och kånkar iväg med den. Det finns ingen särskild latrintömning i Grisslehamn, så jag tömmer den - litet i smyg - inne på toaletterna. Får ta det i omgångar och spola mellan. Det funkar, och kunde vara betydligt äckligare.

Hur som helst: Även om det spöregnar i morgon ser jag till att köra jag oss tillbaks till Herräng.

Inga kommentarer: