söndag 15 augusti 2010

VPMD2B

Lördag 14 augusti
Åker ut till Herräng för att se om det går att göra någonting åt Fridas trilskande inombordare. Har hittat instruktionsbok, och insett att det finns några filter man skulle kunna rengöra som en första åtgärd.
Sjövattenpumpen
Sen är det ju ett problem till: Sjövattenpumpen till kylsystemet läcker ganska betänkligt trots att jag bytt packning. Det skulle man också behöva göra något åt. Jag har en nästan likadan dieselmotor, en MD1B, stående under en presenning på baksidan av huset. Det är i princip samma motor som Fridas MD2B. Enda skillnaden är antal cylindrar och hästkrafter. Pumpen från den bör passa, så jag skruvar loss den och tar med.

Väl ute i Herräng sätter jag igång. Kopplar batteriladdare. Lossar vattenpumpen och konstaterar att den är identisk med den jag tagit med mig, så jag byter ut den. Allting sitter illa till i motorrummer och man får hänga dubbelvikt på mage med huvet ner i kölsvinet för att komma åt, men det går rätt bra ändå. Jag hade ju loss pumpen för inte så länge sedan när jag bytte packning, så bultarna den sitter med ger med sig ganska lätt. Motorn har knappt gått sedan jag bytte packning, så den är dess bättre oskadad, och har inte hunnit bränna fast i motorblocket.
En titt ner i motorrummet. Luftfiltren är de två burkarna
till höger i bild. En grå och en grön
Efter att ha bytt vattenpump plockar jag loss luftfiltren och konstaterar att de är allt annat än rena. Häller dieselolja i dem för att försöka lösa upp det värsta av geggan som satt sig i filtren.

Med luftfiltren bortplockade och batteriladdaren fortfarande inkopplad testar jag att starta. Slår på tändningen, öppnar dekompressionsventilerna, trycker på startknappen och låter startmotorn få upp varvtalet, stänger ventilen till den bakre cylindern och hör till min glädje hur den dunkar igång. Strax stänger jag också den främre cylinderns dekompressionsventil, och motorn tänder även på den. Lycka!

Stänger av motorn och går till restaurangen för litet mat. I gästhamnen nedanför uteserveringen hittar jag Göran, som tidigare haft en träbåt liggande vid samma brygga som Yrsa. Efter att båten nästan sjunkit och han fått vatten i dieselmotorn gav han emellertid upp att försöka hålla den i skick, och gav bort den till ett veteranbåtssällskap. Nu är han här med lånad plastsegelbåt av okänd typ. Han sätter sig och tar en öl medan jag äter.

Han såg Frida bredvid Yrsa när han kom in i hamnen, och har gissat att det är mitt nyförvärv. Ganska nyfiken är han, så när jag ätit och han avslutat sin öl bjuder jag förstås med honom ut. Han inspekterar och godkänner. Tittar även på motorn och föreslår att jag förutom det jag gjort, också byter bränslefilter. Det finns förmodligen på Biltema. Låter som en bra idé, och jag hade väl något sådant i åtanke, också.

Jag skruvar luftfiltren på plats igen, kör igång motorn och låter den gå på tomgång en stund. Kollar att kylvattnet pumpar ut genom avgasröret som det ska, och att motorn svarar fint på gasreglaget. Sedan städar jag upp efter mig och åker hem. Nöjd.

Inga kommentarer: