fredag 27 augusti 2010

Fyrväpplingen, torsdag 26 augusti

Idag passar jag på att på hemväg från Herräng svänga av mot Fyrväpplingen för litet regnbågsfiske. Hämtade ut företagskorten när jag åkte från stan igår. Vädret är inte så vidare, byigt och med regn i luften, men jag fiskar ju och hyr båt gratis, så blir det för trist är det ju bara att åka hem. Jag är litet senare än jag vanligtvis var när jag fiskade här oftare. Jag brukade säga att har jag inte fått fisk här före klockan tio, så blir det ingenting. Och så har det faktiskt varit. Har jag fått jag en båge före tio har det oftast blivit en eller ett par till litet senare på dagen. Annars faktiskt ingenting. Eftersom jag sover så gott i båten, och frukostfixande tar litet tid har jag förstås sumpat det magiska 10-slaget. Det verkar onekligen illavarslande.

En fjantbraxen
Rätt händelselöst fiske under förmiddagen, men jag har mycket tålamod med en försiktig rackare som jag, när jag slutligen krokat den och får upp den mot båtkanten, först tror är en riktigt stor mört, men strax ser att det är något helt annat. Den har ju inte röda ögon, t. ex. Får upp den i båten och ser att det nog är nog är en liten braxen, trots att den till formen skiljer sig en del från de braxnar jag dragit upp ute vid Rävsten. Men de brukar vara mer välvuxna, så det kan ju hänga på det. Men vad sjutton gör en braxen i Fyrväpplingen?

Fiske är hur som helst, och oberoende av resultat, en underbar sysselsättning. Allt är här och nu. Jag slutar tänka på saker som behöver göras, på plikter och åtaganden. För att inte tala om jobbet som jag ska tillbaks till om bara några dagar, och på grund av omständigheterna sannerligen inte känner mig motiverad och upplagd för. Tidsuppfattningen försvinner också, liksom – tursamt nog när man inte får nått ätbart på kroken – hungerkänslor.

Guppar omkring i roddbåten hela dagen, prövar olika fiskesätt: mete med räka och med powerbait, spinnfiske med popper, spinnare, och med skeddrag, och slutligen dragrodd. Fulkomligt fåfängt, trots att regnbågarna vakar som tossingar runtomkring. Men det är väl något särskilt gott de har hittat, bara för idag, så de är inte intresserade av annat. Kollar då och då tiden, och bestämmer mig vid 17-draget för att det får räcka så, packar ihop och åker hem.

På det hela taget ett par riktigt sköna och avkopplande dagar.

Inga kommentarer: